کایمریک آموزش ایران مدیرکل آموزش و پرورش

کایمریک: آموزش ایران مدیرکل آموزش و پرورش پژوهش سرا استعدادهای دانش آموزان حوزه‌های فناوری‌های نوین

گت بلاگز اقتصادی خودروسازان داخلی همچنان بر خلاف مسیر آب شنا می کنند ، افزایش قیمت ماشین در شرایط رکود چه توجیهی دارد؟

افزایش قیمت خودروهای داخلی در کشور عزیزمان ایران در شرایطی مد نظر قرار گرفته که با انتقادات بسیاری از سوی بعضی طیف‌ها و گروه های اجتماعی همراه شده است ،موضو

خودروسازان داخلی همچنان بر خلاف مسیر آب شنا می کنند ، افزایش قیمت ماشین در شرایط رکود چه توجیهی دارد؟

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، نوسانات قیمتی در بازار خودروی ایران، حدیث مفصل، دامنه دار و پر حاشیه ای است که در طول سنوات گذشته نیز به انحای گوناگون شاهد آن بوده ایم.
مدتهاست زمزمه زیاد کردن قیمت ماشین به گوش می رسد و بعضی آن را مصداق راه بینداز و جابینداز تلقی می کنند و به تعبیری این شایعات را این چنین تحلیل و تفسیر می کنند که در اغلب مواقع که سخن از زیاد کردن یک قیمت یا محصولی خاص در بازار بوده، بعد از مدتی شاهد به واقعیت پیوستن شایعات هستیم که این قاعده نانوشته در خصوص بازار ماشین نیز مصداق دارد.

عبارات مهم : بازار

اگرچه بعضی کارشناسان براین عقیده اند که جهت کم کردن قیمت ماشین باید حجم تولید زیاد کردن یابد و قطعاً در چنین خوابیدن قیمت ها و قیمت های حباب گونه و فراتر از حد معمول، با کم کردن و تعدیل مواجه می شود، ولی در این میان، بسیاری معتقدند زیاد کردن تولید، وظیفه مردم نیست، بلکه تحقق این امر مستلزم اتخاذ تدابیر مؤثر است و این عنوان نافی حق عموم مردم در ارتباط با ارتقای کیفی و مناسب سازی و تعیین معقولانه قیمت جهت مصرف کنندگان نیست.
محسن فلاح، کارشناس بازار و از نمایشگاه داران فعال در غرب استان تهران، در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، گفت: بعضی گمان می کنند، فعالان حوزه فروش ماشین یا همان نمایشگاه داران از زیاد کردن قیمت ماشین خشنود خواهند بود در صورتیکه این ذهنیت ممکن است در کوتاه مدت سودآور به نظر برسد ولی قطعاً در بلند مدت بر روی کم کردن قدرت خرید مردم، اثرگذار خواهد بود.
وی افزود: اگرچه در ابتدا قرار بود قیمت ماشین در امسال زیاد کردن نیابد ولی اخیراً شاهد نوسانات قیمتی در خصوص خودروهای داخلی بوده ایم که این رویه در شرایطی که در تنگنای رکود گرفتار هستیم منطقی و معقولانه به نظر نمی رسد.
فلاح عنوان کرد: قواعد اقتصادی می گوید، اساساً در شرایط رکود، زیاد کردن قیمت صحیح نیست و استمرار این اوضاع می تواند با تقویت میل و گرایش مردم به خودروهای چینی همراه شود.
کارشناس بازار ماشین عنوان کرد: متأسفانه انحصار در بازار خودروی داخلی باعث شده است تا عنصر مسابقه آن چنان که شایسته است در این بخش جاری و ساری نشود و طبیعتاً در فقدان فضای رقابتی سازنده، شاهد اصلاح اوضاع کیفی یا قیمت گذاریِ منطقی بر ماشین نخواهیم بود.
وی افزود: در شرایطی که بخش قابل توجهی از خودروسازان دنیا در اقصی نقاط جهان، هر روز در صدد ارتقای کیفی خودروهای تولیدی خود هستند، متأسفانه خودروسازان داخلی در بسیاری از تولیدات (عمدتاً خودروهای پرتیراژ) به صورتی عمیق، پایدار و جدی این دستور کار را لحاظ نمی کنند و جز در مواردی خاص همچون تجهیز به ترمز abs، فرمان هیدرولیک، ایربک و…در دیگر موارد از حیث کیفیت کارکرد قطعات با اُفت مواجه شده است اند که بعضی بروز این نارسایی را ناشی از بکارگیری قطعات چینی می دانند.
فلاح عنوان کرد: در طول سالیان اخیر، با ورود خودروهای چینی، تا حدودی فضای رقابتی رو به اصلاح حرکت کرده، ولی در سطح کلان، این موضوع، نوید بخش به نظر نمی رسد، لیکن اقبال به خودروهای چینی و فاصله گرفتن از خودروی داخلی با سیاست های اقتصادی مقاومتی همخوان نیست و می طلبد خودروسازان با الگو برداری صحیح، نسبت به ارتقای کیفی محصولات و ایجاد تنوع لازم، ضریب اقبال عمومی را نسبت به خرید و تهیه خودروهای داخلی تقویت نمایند.
وی افزود: این بدان معنا نیست که خودروهای چینی نیز گل سرسبد بازار اتومبیل در کشور عزیزمان ایران به شمار می روند و به واقع کم نیستند نارسایی ها و اشکالاتی که در خصوص خودروهای چینی مطرح می شود، ولی با همه این اوصاف بسیاری از خریداران (با وجود بعضی ایرادات وارده به خودروهای چینی) ترجیح می دهند از اتومبیل های این چنینی استفاده کنند که از حیث ظاهری و امکانات مطلوب تر به نظر می رسند.
دیروز تحریم ها بهانه بود، امروز قیمت های سنگینِ سود بانکی
سهیل عرب، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، گفت: پیش از این بهانه و توجیه قیمت بالای ماشین به وجود تحریم ها معطوف می شد ولی در شرایط فعلی که تحریم های هسته ای (به زعم دولتی ها) برداشته شده، بهانه های دیگری جهت زیاد کردن قیمت ماشین مطرح می شود.
وی افزود: بعضی این چنین عنوان می کنند که هزینه تمام شده است ماشین جهت تولیدکنندگان داخلی اوج است و ریشه این زیاد کردن هزینه ها را باید در اوج رفتن قیمت دستمزد کارگران،سود بالای بانک ها و عوامل این چنینی جستجو کرد.
کارشناس اقتصادی عنوان کرد: متأسفانه نظارت صحیحی بر خوردسازان داخلی اعمال نمی شود و به اعتقاد بنده در صورت اعمال کنترل دقیق و بررسی کارشناسانه می توان در برآورد و اعمال قیمت منطقی و معقولانه به توفیقات شایسته ای نائل شد.
عرب گفت: اگر تا پیش از برجام،حلقه های واسطه باعث زیاد کردن قیمت می شدند در شرایطی که در دوران موسوم به پسابرجام، تعامل ها تقویت شده است و به تبع از لایه های واسطه نیز کاسته شده است انتظار می رود قیمت ها کم کردن یابد ولی متأسفانه واقیعت بازار موید زیاد کردن قیمت ها است.
وی افزود: یکی دیگر از چالش های پیش رو در بازارخودرو، به دو نرخی بودن قیمت ها باز می گردد و تفاوت میان قیمت شورای مسابقه با نمایندگی های فروش خودرو، منطقی نیست و از زاویه حمایت از مصرف کنندگان داخلی قابل هضم و فهم نیست.
کارشناس اقتصادی عنوان کرد: تک نرخی شدن قیمت ماشین و ایجاد ثبات مورد نیاز در این حوزه، از ضروریاتی است که باید جهت حصول و تحقق آن چاره اندیشی شود.
عرب در خاتمه یادآور شد: متأسفانه عنوان بحث برانگیز قیمت ماشین در کشور سالهاست به قوت خود باقی است و امید آن می رود با ورود دستگاه های ذی ربط و متولی، به راهکار سازنده ای در این خصوص دست یابیم تا پیش از این شاهد فشار بر دهک های میانگین و پایین جامعه که نیازمند ماشین هستند نباشیم، لیکن اساساً ماشین در زمره کالاهای سرمایه ای قرار نمی گیرد و به تبع بخش قابل توجهی از خریداران خودروهای داخلی و بخصوص پر تیراژ، نیازمند به استفاده از آن هستند در غیر این صورت زیر بار پرداخت چنین هزینه های سنگینی نخواهند رفت.
انتهای پیام/

واژه های کلیدی: بازار | ماشین | اقتصادی | خودروسازان | خودروهای داخلی | خودروسازان داخلی | اقتصادی | قیمت خودرو


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog